torsdag 31. oktober 2013

Gamle stoler blir nye


Her kommer del to av operasjon spisestuemøbler. Stolene er strippet og klare for makeover.



Men først skal treverket få litt pleie. Det er tørt etter flere års lagring, og det ble raskt spor etter små barnehender og mat etter vi tok det i bruk. 







Men med litt olje fra IKEA fikk treverket nytt liv. Det hadde også lysnet noe med årene, og jeg var meget spent på om det ville mørkne igjen.





Du kan jo bedømme selv ;) Likte spesielt godt at utskjæringen kom bedre frem.




Og mens oljen tørket, var det stolsetene sin tur. Hadde planer om å bytte ut den gamle stoppingen med skumgummi, men det ble for vrient. Den gamle ulla var fortsatt fin i fasongen og får duge en stund til. 




Den ble derfor plassert tilbake, men jeg trakk for sikkerhets skyld setene med et hvitt bomullstrekk over. Dette for både å holde stoppingen på plass, få fin og slett fasong på sete, og ikke minst for å være sikker på at ulla ikke vises igjennom det nye, lyse trekket. 







Når det var gjort, var det yttertrekket sin tur. Som du ser, trenger man ikke dyrt utstyr. Bruker en stiftepistol fra Europris til kr. 169,- Og med en pakke stifter, et gammelt laken og stoff fra ebay til kr 200,- blir dette en makeover godt innenfor budsjett.










Her er sete nummer en ferdig.






Før jeg jeg viser det ferdige resultatet, viser jeg stolene slik de var 
før:





NÅ:







Er superfornøyd selv, og det er jo bra siden det er jeg som skal bruke de :) 





6 kommentarer:

  1. De ble kjempe fine. Den oljen gjorde jo underverker, ble en flott glød i stolene. Godt jobba!

    SvarSlett
  2. Så flink du er! Det så jo helt profft ut! Oljen hadde mye å si ja. Treverket kom til sin rett igjen:) Og så ble det så fint med lyst trekk! Nå har du stoler som ingen har maken til:)

    SvarSlett
  3. KNALL FOTTE
    SÅ BRA
    OJA JORDE UNDERVERK
    KOS DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  4. Bra jobba, dette blei kjempebra. Kunne godt tenkt meg slike stoler ("etter"-varianten, altså). Enig i at det blei flott etter oljinga.

    SvarSlett
  5. Så fine de ble! Og for en fin og varm farge treverket fikk. Har selv noen stoler som trenger oppussing, tar med meg tips herfra :)
    *Hilde*

    SvarSlett
  6. Flott resultat, som vanlig Cecilie :) Snart klart for tur!!! :) :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...