mandag 24. september 2012

Søppelen mi :D


Når man skriver blogg, kan man se hvordan besøkende har kommer inn på siden. Forbausende mange som havner på min side søker etter artikler om kompostering og varmkompostering (skrev et innlegg om det da jeg kjøpte kompostdunken min Mully). Siden jeg har lovet å oppdatere dere på hvordan det har gått, kommer det nå et innlegg om søppelen min ;) Innlegget er dedisert til min kollega Hege, som finner dette superkomisk :D Uansett, har fått litt erfaring med kompostering de siste par månedene.

Erfaring nr 1: tar forbausende lang tid bare å dekke bunnen av kompostdunken fra et hushold med en voksen og et barn.

Erfaring nr 2: er fortsatt så lite kompost i dunken, og håper det er årsaken til at det foreløbig ikke "koker" i den. Kan vel ikke være den store varmen siden det svirrer noen småfluer opp i der? Men hver gang jeg åpner lokket, renner det masse vann fra innsiden. Det tyder vel på at noe skjer. Er jo ikke akkurat så varmt ute, så må jo være fra komposten.







Erfaring 3: dunken er som førsteinntrykket, litt for løs på bunnplaten. Som prøvekanin fungerer den bra, men blir dette en suksess, blir jeg nok å bytte den ut med en stødigere etter hvert.

Erfaring 4: fantastisk å slippe lukt og fuktighet i den andre søppeldunken.

Erfaring 5: litt odør er det selvfølgelig, men overraskende lite.
















Erfaring 6: enkel søppelhåndtering inne da jeg slipper plastikkpose i bøtten. Trenger ikke å tenke på om det jeg kaster er for bløtt, alt organisk kastes, yoghurt, lake osv.....

Erfaring 7: komisk glede av å kaste mat. Føler jeg samler søppel for å mate "ho Mully" :D












Det finnes både spesialstrø, bruksanvisning og masse annet rart som kan kjøpes i forbindelse med kompostering. Jeg tar vel litt lett på det, og regner med det ordner seg selv. Passer på å fylle jevnt for å holde prosessen i gang, fyller bøtten med varmvann hver gang jeg skal tømme og stikker/rører litt i det noen ganger. Har også kastet litt hageavfall sammen for å få det litt luftig, mer hokus pokus gjør jeg ikke ut av det. Kanskje blir det ikke helt optimalt, men organisk avfall råtner uansett tenker jeg, tar i så fall kanskje bare litt lengre tid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...