tirsdag 16. desember 2014

Årets likør



Helt siden siste dråpe av fjorårets kirsebærlikør var drukket opp, har jeg gledet meg til å sette ny. Kunne ikke blitt bedre sommer og alle trærne bugnet av bær. Hva kunne gå galt?

 Jo, tror hele Sør-Helgelands småfuglbestand hadde slektstreff i hagen min, og de klarte å robbe alle trærne i et jafs. Og det i det hele tatt før det ble noe som helst farge på noen av bærene. Håper de fikk vondt i magen hele gjengen av å spise så mye kart. 

Sint som en fele, men likør skal det bli uansett. Nytt av året er derfor min nye "Rema-likør". Det vil si likør av plommer kjøpt på Rema 1000.







Bruker samme fremgangsmåte som i fjor. Enkelt og greit plommer lagvis med sukker som til slutt fylles etter med sprit. Alt etter øyemål. Blir det for søtt er det bare å tilsette mer sprit. Blir det motsatt, kan det tilsettes sukkerlake. 




Tadaaaaa, to dekorative glass er ferdig. Det lille glasset har jeg tilsatt kanel og vaniljefrø i som et lite eksperiment.




























Men jeg har mer på lager. Fant noen røde plommer også, og satte noen glass av det i samme slengen.



Og hvorfor stoppe der? Etter en liten skryterunde til min farmor over min nyvunnede hobby, fikk jeg tips om å sette aronialikør. Det er for meg noe helt nytt. Virket spennende og måtte prøves. Nye glass vaskes.......




.......og bær og sukker fylles på.




Aronia er en bærtype som ikke egner seg så godt til å spise eller lage syltetøy av. Ikke etter min smak ihvertfall. Men den er ypperlig som drikke og det kan lages saft, vin og likør av den. Likt rognebær er den litt besk, og det er derfor lurt å la den få et par frostnetter før den høstes. Eventuelt kan den puttes i fryseren for de utålmodige sjeler. Da vil den få en mye søtere smak. 




Nå har den fått stå i et par måneder og som du ser slipper den mye farge. Så mørk at du ikke kan se gjennom glasset. Da var det tid for å få det på flasker. Jeg bruker en trakt med en gasklut i for å få den helt bra.




Da var det tappet på flaske. Men for å være helt ærlig, måtte jeg jo smake litt. Mørk og mystisk er ordene jeg vil bruke. Absolutt godkjent.






Etter å ha trasket rundt på loppis i noen år, har jeg stående en del flasker med patentkork som jeg ønsket å bruke. Dessverre er gummiringen som holder de tette ofte morknet. Ikke bare, bare å finne erstatning her i byen, men ebay vet råd. Etter et lite søk, fant jeg to størrelser og flere av de gamle flaskene er nå i bruk igjen :)




Her har vi gul plomme og rød plomme med og uten kanel og vanilje.




Med en aldri så liten skvett sprit igjen, ble det helt til slutt et lite prøveprosjekt med rognebær også. I følge min mor må den stå veldig lenge før den blir god, kanskje år. Så foreløpig brukes den bare i julepynten på grunn av sin fine farge.



Skål sier bare jeg ;)


10 kommentarer:

  1. Ho ho, jammen har du eksperimentert med både det ene og det andre ja.
    Kan ha mange juleselskaper du nå... Aroniabær har jeg aldri hørt om er det
    en slags prydbusk? Måtte bare spørre for alt nytt er jo spennende, og fargen
    på likøren så unektelig spennende ut.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Aroniabær kalles også svartsurbær. Ganske vanlig busk

      Slett
  2. Spennende saker. ☺ Jeg har aldri prøvd å lage likør, men kanskje det blir neste års prosjekt? Må muligens også ty til butikk-plukka frukt og bær, har ikke så mye av det i egen hage.

    SvarSlett
  3. thank you for the delicious recipe and great pictures to !!!
    they have beautifully decorated !!!
    beautiful, christmas wishes angie from Germany

    SvarSlett
  4. Har bloggen din tørka kjære deg? Jeg ønsker meg veldig nye innlegg altså!

    SvarSlett
  5. I am extremely impressed along with your writing abilities, Thanks for this great share.

    SvarSlett
  6. Hei! Har laget aronialikør selv nå, men hvor har du fått tak i de fine flaskene du bruker her?

    SvarSlett
  7. Arnoniabær heter også svartsurbær. Lag vin, gele, syltetøy og likør.

    SvarSlett
  8. Hvor mye sukker pr L bær, frosne bær vel og merke :-)

    SvarSlett
  9. Ernæringsegenskaper
    Aronia regnes som den sunneste bær i verden. Den inneholder store mengder vitamin B1, B2, B6, B9 (folsyre), E, noe vitamin C, og mye mineraler, spesielt mikroelementer, som f.eks. mangan (nødvendig for produksjon av visse hormoner, en viktig komponent i blod og bein), molybden (en viktig deltaker i metabolske prosesser), jod (regulerer blant annet skjoldbruskkjertelfunksjon), kobber, bor og kobolt. Aronia inneholder spesielt mange polyfenoliske forbindelser, dvs. bioflavonoider som en gang ble kalt vitamin P. Dette er fytokjemikalier, fargestoffer som finnes i planter, noe som gir farge spesielt til frukt.I tillegg utfører de en beskyttende funksjon - de beskytter planter mot bakterier, virus og sopp, samt mot skadelige effekter av solen og insektinvasjonen.

    Følgende komponenter er til stede i chokeberry: antocyaniner, flavonoider - rutin og quercetin, catechins og catechin polymerer - tanniner. Rutine og antocyaniner - styrke blodkar, gjør dem mer fleksible, forsegle veggene og regulere permeabiliteten. Chokeberry juice har antiaggregasjonseffekter på blodplatene, og hjelper dermed til å opprettholde riktig blodviskositet, noe som bidrar til riktig flyt. I tillegg er antocyaniner veldig sterke antioksidanter - de "feier" frie radikaler, som akselererer aldringsprosessen i kroppen, og skaper også betingelser for utvikling av kreftceller (skader proteiner og DNA). Aronia bær inneholder opptil 500 mg antocyaniner og over 2 g andre polyfenoler for hver 100 g frukt.



    Aronia i kampen mot sykdommer

    Bi oflavonoider forbedrer også absorpsjonen og virkningen av C-vitamin, som igjen har en positiv effekt på virkningen av en annen sterk antioksidant - vitamin E. Aronia har også store mengder tanniner, dvs. tanniner som gir den en syrlig smak. Tanniner har en snerpende effekt på mageslimhinnen og forhindrer diaré. I tillegg er chokeberry den beste kilden til forbindelser som senker blodtrykket, forbedrer hjernens funksjon, påvirker synet gunstig, og også avgifter - hjelper til med å fjerne giftstoffer fra kroppen.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...