torsdag 24. april 2014

Tid for bord igjen


Før jul var jeg så heldig å finne meg et fint, gammelt bord på Facebook. Det hadde dessverre noen skjønnhetsfeil, og trengte litt kjærlighet.


Hele understellet på bordet var for så vidt helt i orden, men bordplaten hadde nok blitt malt med en annen type maling. Det flasset, og eneste alternativ var derfor å skrape det. 


Jeg liker egentlig bordet best slik det er akkurat nå med malte ben og ubehandlet bordplate. Dessverre er det brukt noe mørkt, klissete som kvistsperre. Andre ujevnheter og spikerhull er sparklet med lys, grå sparkel som vises litt for godt til at jeg kan la det være som det er.






Neste steg var å sage av deler av de lange beina. Originalt har nok dette bordet vært et spisebord, men jeg ønsket meg salongbord, og da fikk det bli sånn. Med litt hjelp fikk jeg faktisk alle fire beina til å bli like lang på første forsøk :) 

Tadaaaaaaa :D Akkurat passe høyde.




Så er det bare malingen igjen. Ikke helt ulikt meg, ble et lite prosjekt ganske stort til slutt. Hadde et ønske om å få til litt fargespill i malingen slik det var originalt. 





Letter sagt enn gjort. Det må være en utdøende kunst, for de så på meg som en marsboer da jeg ville ha hjelp med dette i malingsbutikken. Ble anbefalt å ringe malingsprodusenten, samt og kjøpe diverse fancy spesialmaling. Er sikkert ganske sær, men bordet er ca 100 år gammelt og hvor mye fancy spesialmaling hadde de da? Bladet de ikke malingen selv? Nei takk, dette vil jeg prøve på egen hånd (i skrivende stund er fortsatt ikke bordet ferdig, så kan hende at jeg må kjøpe fancy spesialmaling likevel).



Skulle tro de som malte bordet den gangen hadde en liten følelse av planene mine. I en av skuffene har de nemlig prøvd en liten flekk med overflatemalingen før de begynte. Flaks for meg har de fargescanner i 2014, og jeg kunne derfor reise hjem, blid og fornøyd med en ny boks maling med samme fargekode som var brukt fra før. 


Under skrapingen avdekket jeg også en gråaktig farge som ble brukt som kontrast. 


Turte ikke å starte rett på bordet og fant derfor ut at jeg skulle prøve på en plankebit først. Først et strøk med grått....





Til steg to har jeg kjøpt meg en ådrik ("graining tool" om du vil kjøpe på ebay). En hendig liten sak for å lage mønster og årringer i malingen. 







Her har jeg malt et strøk med grå undertone og brukt ådriken på den brune malingen mens den fortsatt var våt.





På strøk nummer tre har jeg blandet ut malingen med 50% vann slik at mønster og gråfargen får slippe gjennom.  


Hmmmmmm..... Fargene stemmer ikke. Ingen flott rød/brun farge som skinner gjennom. Hvilken farge er det som trekke frem det røde i brunfargen da? Nok en gang ble jeg marsboer når jeg kontakter fargehandleren. Hva med gult? Det virker jo logisk?




Jeg begynner virkelig å få dreisen på ådriken nå, men fortsatt ingen rødtone....... sint :(





En ting jeg ikke har tenkt på er å bruke fargen jeg ønsker å hente frem som grunnfarge. Måtte bare to fargeprøver og to marsboere til før jeg kom frem til den konklusjonen. Fargehandleren neste. Del to av dette innlegget kommer straks jeg har prøvd.





I mens kan dere nyte det første hageprosjektet mitt. 
Ha en fin dag.
:D




4 kommentarer:

  1. Den ådriken så jo hendig ut da. Fargevalg er ikke lett.
    Har bomma og blanda og bomma igjen flere ganger sjøl.
    De fleste gangene har jeg endt opp med å blande sjøl.
    TIl gamle møbler bruker jeg å blande sort og engelsk rød i ulike
    blandingsforhold for å få til brune farger med rødtone i. Bare ett
    lite tips fra meg. Har sminka opp igjen noen bord og stoler igjennom
    årene. Håper du finner den riktige fargen for deg.
    Hilsen fra Marit

    SvarSlett
  2. WOW FOR ET BORD
    SPENNENDE Å SE
    HVORDAN DET BLIR
    KOS DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  3. Ser ut som Marit her har et godt tips til deg. Ellers kan kanskje lakk med pigment være et alternativ, det var det jeg brukte på min gamle kommode for å få tilbake fordums prakt (sjekk "gang" og "før og etter"-artikkelen, der er det et bilde av den). Men da må du nok uansett pusse ned den kvistlakken og erstatte sparkelen med formtre eller noe slikt...
    Lykke til i alle fall, jeg er sikker på at det blir bra til slutt for bordet er veldig fint! (",)

    SvarSlett
  4. For et flott bord, gleder meg til fortsettelsen av dette innlegget. Håper du får til den rette fargen, noen gode tips har jeg ikke. Lykke til!

    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...