søndag 27. oktober 2013

Nye sysler


I august kjøpte jeg meg "nytt" spisemøblemang i eik (her er flere bilder). 





Det hadde tydeligvis ikke vært brukt på mange år, og trengte derfor litt kjærlighet. Det skal det få av meg, og jeg har allerede startet. Ble noe arbeid, så her kommer første del:



Trekket på stolene var ikke heeeelt slik jeg ønsket meg. Har derfor kjøpt nytt stoff jeg skal trekkes de om med. Det ble et stripet linstoff i hvitt og grått, kjøpt på ebay. 



Selve sitteplatene var ikke gjort fast i stolene på noen måte. Det var derfor fort gjort å banke de løs. 





Ble noe plunder med å få av selve stoffet, men ved hjelp av gode venner fikk jeg det av. Stolene er av gammelsorten der stoffet er spikret fast og ikke stiftet. Under trekket ser det ut som det er ull som er brukt som stopping. Da det er sittet hart over mange år, skal jeg prøve å bytte det ut med skumgummi dersom det lar seg gjøre. Det blir nok bedre for stumpen ;)





Nå er fire stoler klargjort til omtrekking. Blir spennende å se hvordan sluttresultatet blir.



Helt til slutt skal hele møblemanget settes inn med en god møbelolje. Etter mange års lagring er treverket blitt tørt. Det har derfor allerede blitt fettmerker i bordplaten og der små og store hender har tatt i stolene. Skal ikke sette inn med noe farge, men håper det mørkner litt naturlig med oljen. Det får jeg vel tidsnok se :) Kommer selvfølgelig tilbake med flere bilder etterhvert. 


1 kommentar:

  1. Så fine møbler du har fått tak i. Jeg holder med deg i å ikke male dem. Det blir spennende å se de ferdige resultatet. (",)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...