onsdag 17. oktober 2012

Fasan fra Egersund


De siste dagene har det vært svært lite nytt på interiørfronten. Huset har sett ut som et maleverksted, og ergo har jeg bare rot å vise fram i dag :D Det skal jeg spare dere for. Men maleprosjektene mine begynner å bli ferdig, og jeg gleder meg til å vise dere resultatene :D Mer opplysninger og bilder kommer etter hvert ;)

Som jeg har nevnt tidligere, har jeg en stor svakhet for gammelt norsk porselen. Vil derfor benytte anledningen til å vise en av de tingene jeg er mest glad i, fasan fra Egersund.


























Jeg samler ikke aktivt på dette serviset, men det har blitt noen deler etter hvert. Finner et og annet inn i mellom når jeg er på loppis. De er utrolig søte og finnes i masse farger. Det er både kopper, fat, mugger og tilbehør. Jeg har en forkjærlighet for de grønne........











....... som jeg har seks suppetallerkener og to frokosttallerkener av.
















 Men det har også sneket seg inn noen lyseblå etter hvert. Av de har jeg åtte fat. Litt vanskelig å fange fargen ordentlig på bilde. Ligner mer på det første bilde.


















Og sist men ikke minst, et flerfarget fasanfat. Det fikk jeg av en superhyggelig dame på jobb som hørte jeg snakket varmt om "fasanjakten" min :D Selv om jeg har tre forskjellige typer, hører de på en måte sammen og jeg bruker de gjerne om en annen.








Avslutter dagens innlegg med et middagsbilde.
 




 Ertesuppe kokt på svineknok. Finnes det noe bedre? Oppskriften er superenkel og suppen er både sunn og god. Et av triksene for å få kjøttet ekstra mørt er å la det ligge i kokevannet natten over etter at knoken har kokt et par timer. Da kan du bare rive kjøttet av knoken.

Jeg koker ganske enkelt gule erter i kraften fra knoken kokt dagen i forveien. Når ertene er møre legger jeg i kjøttbitene, potet, gulrot og purre. Enkelt krydret med salt, grovpepper og timian og du har et herremåltid. Anbefales :D


God middag
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...